Ajankohtaista

  • 10.10.2024
    Kaarina toistaiseksi suljettu remontin takia

    Kaarinan toimisto on toistaiseksi suljettu vesivahinkokorjausten vuoksi.
    Postit ja saapuneet tositteet noudetaan Kaarinasta kuitenkin viikoittain.
    Lähitapaamiset tehdään tämän ajan Turun toimistossa.

    Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Tervetuloa Turun toimistoon.

    Lue lisää
  • 02.10.2022 - Sole Jäntti
    Tili-Seno pukeutuu syksyyn

     

    Lue lisää
  • 02.05.2021
    KESÄLOMAT 2021 JA AUKIOLOAIKA KESÄLLÄ HEINÄ-ELOKUUSSA

    Kesäterveiset Tili-Senosta!

    Olemme avoinna 8-15 ja sopimuksen mukaan heinä- ja elokuussa.

    Turun ja Kaarinan toimistot palvelevat normaalisti koko kesän ajan.

    Lue lisää
  • 18.06.2020 - Sole Jäntti
    Huisan Hauskaa ja Lämmintä Juhannusta TiliSenosta

    Haasteellinen kevät on takana ja ihanan aurinkoinen ja lämmin kesä
    on alkanut oikein rytinällä. Nyt on aika rauhoittua nauttimaan kesän
    parhaista keleistä ja uskomattoman kauniista Suomen luonnosta.
    Keskikesän juhla osui nyt oikeasti aivan mahtavaan kohtaan.
    Vaikka tapahtumat on peruutettu, se ei menoa haittaa. Ovathan suomalaiset
    muutenkin pitäneet Juhannusta perhejuhlana, jota mieluiten vietetään
    mökillä oman perheen ja suvun seurassa.
    Livemusan janoisille ja ehkä muutenkin janoisille, ravintolatkin ovat onneksi auki ja terassikelit kohdillaan. Let's Boogie!!

    Lue lisää
  • 20.06.2019
    LÄMMINTÄ JA PÖRRÄISTÄ JUHANNUSTA
    LÄMMINTÄ JA PÖRRÄISTÄ JUHANNUSTA
    Lue lisää
  • 22.05.2019
    HENKILÖKUNTA VIETTÄÄ SYNTYMÄPÄIVIÄ JA ON POIS TORSTAIN JA PERJANTAIN

    Kaarinan toimisto on kokonaan suljettuna 23.5.-24.5.
    Turun toimistolla on vain pieni miehitys, mutta toimisto on auki koko viikon.

    Toimistomme juuret yltävät jo hamaan 1980-luvun alkuun, mutta varsinaisesti Tili-Seno Oy:n toiminta on alkanut vuonna 1994.

    Sen jälkeen on alalla tapahtunut monta myllerrystä ja verolaitkin ovat vaihtuneet monen monituista kertaa. Olemme kasvaneet näiden vuosien aikana hillityn rauhallisesti ja olleet todella onnellisessa asemassa, koska henkilökunnan vaihtuvuus on ollut aivan minimaalista. Sitä kuvaakin se, että yli 10 vuoden mittaisia työsuhteita on jo viisi. Työtiimistämme onkin kehittynyt tiivis yhteisö, jossa tietoja ja apua jaetaan auliisti ja viesti liikkuu sujuvasti henkilöltä toiselle.  
     
    Kun katson taaksepäin vuosissa, on koko taloushallintoalan murros ollut valtava. Vuonna 1987, kun itse aloitin tässä tilitoimistossa, käyttöön oli otettu vain vuotta aikaisemmin OIKEA vihreäruutuinen mikrotietokone. Tätä yhtä tietokonetta käytettiin vuorotellen ja kaikkia tulosteita odotettiin aina puolisen tuntia, ennen kuin kone sai päivitettyä tiedostot oikeaan järjestykseen ja sen jälkeen tulosteltiin matriisikirjoittimella ketjulomakkeelle. Jo seuraavana vuonna tekniikka oli halventunut sen verran, että yritykseen hankittiin neljä MikroMikkoa. Jokainen ohjelma käynnistettiin lerpulla, joista nuoriso ei ole varmaan kuullut puhuttavankaan. 1980-luvun loppu ja 1990-luvun alku oli maailmalla kovaa nousukautta, jota seurasi uskomattoman nopeasti etenevä lama. Tuntui, että koko maailma pysähtyi. Vähintäänkin rahaliikenne pysähtyi ja silloisen yhtiön seitsemän kirjanpitäjän työpanoksesta, supistui tarve enää kahteen. Konkurssit ja irtisanomiset olivat jokapäiväisiä ja valitettavasti saimme siitä oman osamme. Perustin Tili-Seno Oy:n 1994 ja ostin vanhan konkurssipesän liiketoiminnan sekä vanhat kalusteet ja arvokkaimpana osana WSOY Tietopalvelun päivitettävän tietokirjasarjan, johon saatiin aina vaihdettavia sivuja, kun tieto muuttui. Wov.
     
    1990-luvun alulla tuli Internet kuvaan ja ensin sekin oli vain suurten yritysten herkkua. vuonna 1993 alettiin myydä Internet-yhteyksiä koteihin ja pieniin toimistoihin. Kun tämä toimisto perustettiin laman tuivertaman vanhan toimiston raunioista, otin heti käyttöön Internet-yhteyden, siskoni rakensi yhtiön ensimmäisen kotisivun ja otin käyttöön sähköpostiosoitteet. Monella vähän vanhemmalla ihmisellä on varmaankin vielä mielessä sen aikainen ”nettaaminen” ????. Jokaisen sivun latautumista odotettiin minuuttitolkulla, kun sivu ilmestyi rivi riviltä näkyviin. Edes unelmissa ei ollut nykyinen lehtien lukeminen padistä tai erilaiset nopeat palvelut, kuten lippujen ostaminen netistä tai verottajan suorat Internet-palvelut.  Kyllä on siinäkin asiassa tullut melkoinen muutos tähän mennessä.
     
    Parin viime vuoden aikana on kehitys vain kiihtynyt ja täysin sähköiseen kirjanpitoon siirtyminen on nyt oikeasti arkipäivää. Kaikki ohjelmistomme ovat pilvessä toimivia ja niiden käyttö paikkariippumatonta. Sähköinen allekirjoittaminen on ollut toinen suuri muutos ja se on helpottanut päivittäisten rutiinien sujuvuutta ja nopeuttanut sopimusten ja kauppakirjojen tekoa ja hyväksyntää.  

    Minulle on selvinnyt näiden vuosien aikana yksi varma asia
    - vain muutos on varmaa.

    Sole Jäntti
    -yrittäjä

    Lue lisää
  • 18.04.2019
    Aurinkoista ja rentouttavaa Pääsiäisen aikaa!
    Aurinkoista ja rentouttavaa Pääsiäisen aikaa!
    Lue lisää
  • 14.01.2019
    Verottajan tilitoimistoraatiin osallistuminen

    Verohallinto järjestää tilitoimistoille asiakasraateja, joiden tarkoituksena on parantaa verottajan palveluita, uusien portaalien toimivuutta ja keskustella ajankohtaisista verotuksen ja verottajan asioista. Tili-Seno oli valittuna vuosien 2016-2018 asiakasraatiin ja juuri näinä vuosina kehitettiin voimakkaasti koko verottajan nykyistä palvelua ja sekä verkkosivujen toimivuutta ja lanseerattiin uusi OmaVero -palvelu. Uusi OmaVero oli iso kivi kengässä niin tilitoimistoissa, kuin monessa yrityksessäkin. OmaVeron portaalin käytettävyyteen on pyritty raadeissa vaikuttamaan ja tuomaan konkreettista käyttäjäkokemusta, lisäksi raadissa keskusteltiin moneen otteeseen palvelun ongelmakohdista ja miten sitä voitaisiin kehittää. Nyt näyttääkin, että sivuston käytettävyys on parantunut huomattavasti ja uusimmissa muutoksissa on hyviä ominaisuuksia ja käytettävyys parantunut huikeasti. Kärkiominaisuutena on veroilmoituksen tekeminen ja muokkaaminen suoraan OmaVerossa. Vanhojen vuosien veroilmoitustiedot jäävät OmaVeroon näkyviin ja vanhaa veroilmoitusta voi käydä katsomassa milloin vain. Myös kaikenlaisia ilmoituksia, kyselyiden vastauksia jne. voidaan tehdä suoraan OmaVeron kautta. Vuonna 2019 on  taas uusi raati tulossa ja odotammekin uutta kutsua, jotta pääsisimme vaikuttamaan kaikkiin yrittäjiin vaikuttaviin asioihin ja OmaVerosta saataisiin entistä toimivampi työkalu meille kaikille.

    Marika

    Tili-Seno Oy

    Lue lisää
  • 14.01.2019
    YKSITYISYRITTÄJÄN AUTON KULUJEN VÄHENTÄMINEN

    YKSITYISYRITTÄJÄN AUTON KULUJEN VÄHENTÄMINEN:

    muistathan merkitä mittarilukemasi ylös ja ilmoittaa sen kirjanpitäjälle. Kulujen vähentäminen auton käytöstä, vaatii auton mittarilukeman ylösmerkitsemistä 1.1. ja 31.12., jotta veroilmoitukselle voidaan merkitä autolla koko tilikauden aikana ajetut kokonaiskilometrimäärä. Vaikka auto olisi täysin yrityksen käytössä, pitäisi veroilmoitukselle kuitenkin merkitä autolla vuoden aikana ajettu kilometrimäärä. Toivottavasti olet sen muistanut merkitä ja jos et ole vielä merkinnyt, käy nyt kipikapi ottamassa lukema ylös ja lähetä tieto kirjanpitäjällesi!

    Lue lisää
  • 11.01.2019
    Muista tehdä viimeistään nyt matkalaskut

    ÄLÄ SAHAA HERMOJASI,

    vaan tee matkalaskut kuntoon ja toimita kirjanpitäjällesi ajoissa, jotta tilinpäätökset ja veroilmoitukset lähtevät sujuvasti tänäkin keväänä!

    Nyt viimeistään on aika täyttää loppuun viime vuoden ajopäiväkirjat sekä matkalaskut. Monen yrityksen tilikausi päättyy vuoden vaihteessa ja myös viimeisetkin viime vuoden veroilmoitukset lähtevät kohta liikkeelle. Yrittäjälle on tärkeää, että hän muistaa merkitä kaikki verovapaisiin matkoihin oikeuttavat matkansa ylös. Eiköhän me kaikki olla samaa mieltä, että verovapaa korvaus kuulostaa ehdottomasti parhaalta rahalta, jonka yrityksestä voi saada :-).

    Lue lisää
  • 21.12.2018
    Joulu on jo ovella... Season’s greetings

    Joulu on jo ovella..

    Kiitos kaikille ihanille asiakkaillemme kuluneesta vuodesta ja toivotamme teille Rauhallista ja rentouttavaa Joulunaikaa ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2019!
     

    Season’s greetings

    Season’s greetings from the entire crew at Tili-Seno.  May this festive season sparkle and shine, may all of your wishes and dreams come true, and may you feel this happiness all year round. Merry Christmas and a Happy New Year 2019!  

    Lue lisää
  • 03.09.2018
    Työsuojeluvaalien järjestäminen

    Työsuojeluvaltuutetun ja varavaltuutettujen valitseminen tuli meillä Tili-Senossa ajankohtaiseksi.

    Tässä alla listattuna muutamia kohtia, joita vaaleihin liittyy. Nyt valituksi tulleiden täytyy selvittää, mitä toimenpiteitä tämä jatkossa vaatii heiltä.
    Kirjoitellaan niitä sitten tänne, kun hommat ovat selvillä.

    Äänestimme siis suljetulla lippuäänestyksellä työsuojeluvaltuutetuksi Hannen ja varavaltuutetuiksi Marikan ja Paulan.

    Työsuojeluvaalit on järjestettävä viimeistään kun yrityksellä on kymmenen työntekijää, yrittäjää ei lasketa tähän määrään mukaan.

    Pienemmilläkin työpaikoilla vaalit voidaan järjestää, jos työntekijät näin haluavat.

    Työsuojeluvaaleja koskevat tietyt säännökset:

    1. Jokaisella työntekijällä on oltava mahdollisuus osallistua vaaliin ehdokkaana sekä asettaa ehdokkaita
    2. Jokaisella on äänioikeus
    3. Vaali ei saa aiheuttaa tarpeetonta haittaa työpaikan toiminnalle
    4. Työnantajan on annettava tila vaalien järjestämiseen sekä annettava lista työntekijöistä
    5. Vaaleista on ilmoitettava 14 vuorokautta ennen vaaleja
    6. Vaaleilla valitaan yksi työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua
    7. Vaali suoritetaan suljettuna lippuäänestyksenä

    Lue lisää
  • 10.05.2018
    Kesä lähestyy ja rakennustyömailla vauhti kiihtyy

    Kesä on alkamassa ja rakennustyömaat kuhisevat uutta henkilökuntaa. Muistathan, että alihankkijasi tulee täyttää tilaajavastuulain mukaiset velvoitteensa. Tilaajan vastuulla on selvittää, että alihankkija on hoitanut kaikki velvoitteensa. Helpoiten hoidat asian tilaajavastuu.fi palvelun avulla, mutta jos alihankkijasi ei ole vielä rekisteröitynyt Luotettava Kumppani-ohjelmaan, on asiat hoidettava todistuksilla. Muista myös, että jos toimit paperitodisteiden kanssa, on nämä pyydettävä kolmen kuukauden välein. Tässä luettelo tarvittavista asiakirjoista:

    Laki edellyttää tilaajaa pyytämään ja sopimuskumppania toimittamaan tilaajalle enintään kolme (3) kuukautta vanhat tiedot ja selvitykset:

    • Selvitys siitä, onko yritys merkitty ennakkoperintälain (1118/1996) mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin, sekä arvonlisäverolain (1501/1993) mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
    • Kaupparekisteriote.
    • Selvitys siitä, ettei yrityksellä ole verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 20 b §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua verovelkaa taikka viranomaisen antama selvitys verovelan määrästä.
    • Todistukset työntekijöiden eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.
    • Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
    • Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.
    • Rakennusalalla lakisääteisen Tapaturmavakuutuksen järjestämisestä.

    Jos käytät useita alihankkijoita on helpointa valvoa alihankkijoiden toiminaa tilaajavastuun valvoja-paketin avulla. Tilitoimistostasi saat paketin edullisemmalla, koska Taloushallintoliitto on tehnyt sopimuksen jäsentoimistojensa sekä Tilaajavastuu.fi -palvelun kanssa, että voimme välittää palveluaa alennettuun hintaan.

    Muista myös pitää kirjaa työmailla olijoista ja tehdä riittävät raksa-ilmoitukset. Toimistollamme on raksa-asioiden asiantuntija käytössäsi, ota Eijaan yhteyttä, jos joku asia askarruttaa.

    Lue lisää
  • 09.04.2018
    Tietosuoja-asetus meidän kaikkien turvana

    Tietosuoja-asetus on ollut tämän kevään haaste, jonka selvitys olikin odottamattoman suuri työ. 25.5.2018 EU:n yleinen tietosuoja-asetus on astumassa voimaan ja dokumentointi ja sopimuskanta pitäisi olla silloin ajan tasalla. Kimmokkeeksi on tehty melko hevi uhkasakko, joka innostaa hoitamaan asian kuntoon 4% yhtiön liikevaihdosta tai 10 milj euroa ja lain mukaan näistä otetaan suurempi luku. Huh, toivottavasti tuo on vain uhkailua, mutta ainakin meidän yrityksellemme riittävä kimmoke hoitaa asia kuntoon. Hallitus on tehnyt esityksen vielä uuden tietosuojalain säätämisestä ja tarkoitus, on että se astuisi samana päivänä voimaan. Myös rikoslakiin on tulossa uusi nimike tietosuojarikos. Odotellaan mitä loppujen lopuksi saadaan aikaan....

    Lähdimme aluksi tekemään omaa tietosuojakartoitusta ja dokumentaatiota. Asian hoitamiseksi kävimme koulutuksissa ja laadimme apudokumentaatiota ja huomasimme, että urakka on massiivinen ja tieto joka on tarjolla on sekavaa ja pääosin jo vanhanaikaista. Markkinoilla on useitakin tietosuojakartoitus palveluita mutta ne näyttävät olevan kehitetty suuremmille yrityksille ja hinnat liikkuvat tuhansissa. Koska olimme tehneet itsellemme jo tätä selvitystyötä ja havainneet sen niin työteliääksi, oli suorastaan pakko tehdä jotain asiakasyritystemme tueksi. Kehitimme asiakkaidemme tueksi palvelupaketin ja rakensimme työkalusarjan, jossa saamme täytettyä pienen yrityksen tarpeisiin riittävän tietosuoja-asetuksen vaatiman dokumentointivaatimuksen.

    Tietosuoja-asetus toi uusia velvoitteita yrityksille. Pelkkä lain muu noudattaminen ei enää riitä. Dokumentaation merkitys on korostunut. Yrityksen tulee ensin kartoittaa tilanteensa ja kehitystarpeensa sekä muuttaa jonkin verran toimintatapojaan, tiedottaa ja kouluttaa henkilökuntaa, laatia riittävä käsittelyselosteet sekä tehdä suunnitelma vuotuisten toimien hoitamisesta. Tietosuoja on selvitettävä vuosittain ja vaaditut tietojen poistot on hoidettava vuosittain.

    Tietosuojakartoitukset ovat olleet nyt käynnissä reilun kuukauden ja ajat ovat täyttyneet kovaa tahtia. Kartoituksia tehdään vielä kesäkuullakin, mutta sitten ne jäävät tauolle ja avaamme kalenteriin taas syksyllä uusia aikoja. Kartoituspaketti on ollut odottamattoman suosittu ja täyttänyt yhden henkilön työaikakalenterin lähes kokonaan. Tähän mennessä ovat yrittäjät olleet melko yllättyneitä eri asioista joita pitää ottaa huomioon ja kaikki ovat yhtä mieltä, että tämä palvelu on selkiyttänyt yrityksen tilannetta sekä helpottanut paljon heidän omaa työtaakkaansa tämän lain osalta.

    Lue lisää
  • 28.01.2018
    TMI YRITTÄJÄ JA OMAVERO

    Henkilöasiakkaan Omavero-palveluun tulee lisäyksiä. Jo nyt voi Omaverossa tehdä tilinumeromuutoksen, ilmoittaa lahjaverosta ja tilata verovelkatodistuksen. Marraskuussa 2018 palveluun tulee vielä lisäyksiä: Muutosverokortin teko ja ennakkoveron hakeminen sekä oikaisuvaatimuksen voi tehdä marraskuusta lähtien suoraan Omaverossa. Tämä tarkoittaa sitä, että kirjanpitäjäsi pystyy Katso-tunnuksien avulla tekemään sähköisenä ennakkoveron muutokset helposti. Tällä hetkellä pitää sähköiset muutokset tehdä verokortti verkossa -palvelussa, jonne kirjaudutaan verovelvollisen omilla verkkopankkitunnuksilla.

    Lue lisää